Sunday, January 23, 2011

PERBANDINGAN SOLEKAN SHADING & HIGHLIGHT

PUTERI GUNUNG LEDANG THE MUSICAL

Wajah pelakon lelaki kelihatan flet dan wajah tidak kelihatan terbentuk dengan sempurna. Shading sahaja yang ketara berbanding dengan highlight. Walaubagaimanapun wajah pelakon wanita kelihatan terbentuk di bawah pencahayaan yang terang. Shading dan Highlight telah membentuk wajah pelakon wanita di atas pentas yang besar. Selain itu juga, shading dan highlight yang tidak begitu kemas menyebabkan wajah pelakon tidak begitu sempurna.

Di bawah pencahayaan yang baik kelihatan wajah pelakon terbentuk dengan kerana shading dan highlight yang telah memberikan bentuk yang tepat pada wajah pelakon di atas pentas yang besar. Shading dan highlight yang berkesan pada wajah akan memberikan impak yang berbeza di atas pentas yang besar. Walaubagaimanapun shading dan highlight tidak begitu kemas.


BEAUTY AND THE BEAST THE MUSICAL

Shading pada bahagian hidung pelakon tidak menyebabkan wajah pelakon flet dan kelihatan sempurna dan kemas pada wajah pelakon. Wajah pelakon juga terbentuk dengan sempurna kerana kesan daripada shading dan highlight yang dikenakan pada wajah pelakon.


Shading dan highlight yang sangat sempurna pada wajah pelakon telah menyebabkan wajah pelakon terbentuk dengan baik sekali di atas pentas yang besar. Shading pada bahagian hidung telah membentuk seluruh wajah pelakon dan tidak kelihatan flet.


KESIMPULAN

Kesimpulan dapat dilakukan setelah meneliti semua wajah pelakon di dalam persembahan teater produksi luar dan dalam di mana tidak banyak perbezaan di antara solekan shading dan highlight yang dikenakan pada wajah setiap pelakon. Produksi tempatan juga mampu bersaing dengan produksi luar dengan mengenakan solekan shading dan highlight pada wajah pelakon.

1 comment: